برای اطلاع از شرایط و خرید هرروز هفته در خدمت شما هستیم

electrical-wire-png-logo-52650-149894
فیوژن فیبر نوری چیست ؟

فیوژن فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری بستری برای انتقال داده‌ها با سرعت بسیار بالا می‌باشد که برای ارسال سیگنال‌ها در مسیرهای طولانی استفاده می‌شود. این کابل‌ها هسته‌ای نازک دارند که سیگنال‌ها از آنجا عبور می‌کنند. حالا به این می‌رسیم که فیوژن فیبر نوری چیست؟ فیوژن دستگاهی است که هسته‌های اصلی فیبر را به هم جوش می‌دهد و به منظور اتصال دو کابل فیبر نوری به کار برده می‌شود. به این تکنولوژِی، جوش فیبر نوری هم می‌گویند.

دستگاه فیوژن فیبر نوری حرارتی را ایجاد می‌نماید که باعث ذوب شدن تارهای فیبر نوری در نقطه جوش می‌شود که همین موضوع، منجر به جوش دادن این دو فیبر به هم می‌گردد. اگر بخواهیم از نظر کیفیت و هزینه بسنجیم، در واقع فیوژن، بهترین راه برای اتصال فیبر نوری است.

چرا فیوژن فیبر نوری را به کار می‌بریم؟

فناوری فیوژن با ابین هدف انجام می‌شود که میزان پراکندگی و بازتاب نور در طول کابل فیبر نوری کمتر شود. در گذشته از حرارت شعله گازی یا حرارت ناشی از عبور جریان از فیلمان تنگستنی برای این کار بهره برده می‌شد، ولی امروزه برای به وجود آوردن جوش بین کابل‌های فیبر نوری باید دقت کافی را داشت تا کاملا تمیز پیش برود. پس از جوش حتما باید توجه کرد که فیبر در محل جوش، خمیده نشود و حتی منجر به قطعی نشود.

نحوه عملکرد فیوژن به چه صورت است؟

قبل از عملیات فیوژن، اول باید فیبرهای نوری را در حد 2-3 متر استریپ کرد. با توجه به انواع مختلف فیبر نوری، می‌توان از استریپرهای متفاوت استفاده کرد. برای مراقبت از پوشش‌های محافظ فیبر نوری بدون آسیب، استریپر به کار برده می‌شود. سپس سر دو فیبر را داخل فیوژن قرار می‌دهند و در آن را می‌بندند. ادامه‌ی کار به صورت اتوامتیک انجام می‌شود و می‌توان مراحل را از یک LCD نظارت کرد. میزان کیفیت عملیات قابل مشاهده است و اگر بیشتر از 3 درصد افت داشت، باید دوباره این کار را تکرار کرد. در زیر به صورت خلاصه مراحل کار با فیوژن را توضیح می‌دهیم.

عملیات استریپ

همانطور که در بالا گفتیم قبل از انجام فیوژن باید اقدام به برداشتن محافظ پلیمری فیبر نوری کرد تا به بافت رشته این کابل رسید. در این بخش باید دقت زیادی داشت زیرا رشته فیبر نوری بسیار حساس است و باید دید که بهتر است با چه استریپری این کار را انجام داد.

پاک‌سازی فیبر نوری

ایم مرحله مربوط به تمیز کردن فیبرهای نوری با استفاده از الکل و دستمال‌های مخصوص است تا آلودگی‌ها ی روی آن‌ها از میان برود. ضرورت این مرحله به این دلیل است که تمیزی کابل‌ها منجر به افزایش دقت عملیات و کاهش دادن افت دیتا می‌شود.

برش فیبر نوری

برای آماده‌سازی سطح مقطع کابل برای کار با دستگاه فیوژن، برش می‌گویند که توسط کاترهای مخصوص انجام می‌شود. کوچکترین اشتباه در این فرآیند باعث می‌شود تا مجبور به تکرار عملیات باشیم و حتی اگر برش درست انجام نشده باشد، میزان افت سیگنال بالا می‌رود.

فیوژن اسپلایسینگ

اکنون به اصلی‌ترین مرحله از کار رسیدیم. در این بخش، رشته‌ها را در دستگاه قرار داده و تنظیمات لازم دستگاه را انجام می‌دهیم. نحوه قرار گرفتن دو رشته در راستای هم در سه محور طولی، عرضی و ارتفاع باید تنظیم شود.

با انجام دادن قاعده‌مند مراحل گفته شده می‌توان این عملیات را با دقت بالا انجام داد. با به کار بردن جوش‌های لیزری در دستگاه‌ها می‌توان این فرآیند را سرعت بخشید که البته آن هم نیاز به برنامه مشخص خود دارد.

نکات مهم هنگام استفاده از فیوژن فیبر نوری

فیوژن دستگاهی پیشرفته است و برای کار کردن و تعمیرات مورد نیاز آن باید دانش فنی لازم را داشت. در این بخش نکاتی را متذکر می‌شویم که بهتر است هنگام خرید این سیستم به یاد داشته باشید.

اولین نکته مربوط به مقاومت فیزیکی فیوژن می‌باشد که باید بالا باشد تا در زمان استفاده در محیط‌های متنوع مثل ارتفاعات دوام بیاورد. قطعات تشکیل‌دهنده و جزئیات این دستگاه باید طراحی دقیقی داشته باشند که بتوان تا حد امکان درصد افت کیفیت اتصال دو فیبر را کاهش داد.

نکته مهم بعدی در رابطه با باطری فیوژن است که به دلیل کاربرد فراوان این دستگاه در فضاهای باز باید قوی باشد و ظرفیت بالایی داشته باشد. ظرفیت باطری بالا باعث می‌شود که شما بتوانید با خیالی آسوده از آن به عنوان یک منبع انرژی استفاده کنید.

یکی از مسائلی که بین برندهای تولیدکننده تمایز ایجاد کرده است، کیفیت قرار دادن دو هسته‌ی فیبر نوری مقابل هم و همتراز کردن آن‌هاست که اهمیت زیادی دارد. بهتر است تمام اجزای به کار برده شده در یک فیوژن اعم از دوربین و لنز و موتور کیفیت مطلوب را داشته باشند و همچنین دستگاه در سریع‌ترین زمان ممکن عملیات جوش را اجرا کند. هیترها در این ابزار، تقریبا بیشترین میزان مصرف باتری را دارند و بهتر است نوعی را تهیه کنیم که در آن کمترین حد اتلاف انرژی را داشته باشیم.

دستگاه‌هایی که تکنولوژی قوس الکتریکی دارند، سرعت عمل بالاتری دارند. هنوز هم تعدادی از دستگاه‌های قدیمی با فناوری میکروسکوپی موجود هستند که حدود 90% عمل جوش در آن‌ها توسط اپراتور انجام می‌شود.

دستگاه فیوژن کارایی زیادی در صنعت ارتباطات دارد. زیرا بسیار سریع هستند و دقت بالایی در انتقال دیتا دارند و میزان افت اطلاعات دیتا نیز بسیار ناچیز است.

در پایان

امروزه در تمام کشورهای یپیشرفته از فناوری فیبر نوری بهره برده می‌شود ولی کشورهای در حال توسعه هنوز با این تکنولوژِی جدید عجین نشده‌اند. در تمام جهان برای برقراری اینترنت پر سرعت از فیبر نوری استفاده می‌شود. برای اتصال بین این کابل‌ها باید دقت لازم را داشت و همانطور که در این مطلب دیدیم، دستگاه فیوژن عاملی برای برقراری ارتباط بین فیبرهای نوری است.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

آخرین نوشته ها