برای اطلاع از شرایط و خرید هرروز هفته در خدمت شما هستیم

electrical-wire-png-logo-52650-149894
colorful-plastic-polymer-granules-cable_93675-129839

نکات مهم در خرید سیم و کابل

در این مطلب به بررسی نکاتی می‌پردازیم که هنگام خرید سیم و کابل اهمیت زیادی دارند و بهتر است به آن‌ها توجه نمایید. کیفیت سیم و کابل تهیه شده در تمام فرآیندهای ساختمانی حائز اهمیت است و در این مقاله سعی کردیم تمام نکات مهم خرید سیم و کابل از عایق گرفته تا اهمیت انعطاف‌پذیری آن مورد بررسی قرار داده‌ایم.

برای خرید سیم و کابل بهتر است به چه نکاتی دقت کنیم؟

سیم‌کشی در پروژه‌های ساختمانی یکی از بنیادی‌ترین اقدامات است که باید از سیم و کابل‌های با کیفیت بهره گرفت تا یک بنا با معیارهای مناسب ساخته شود. شاید حتی بتوان اینگونه گفت که قدم اول در هر پروژه ساختمانی مربوط به سیم‌کشی می‌باشد. در زیر نکاتی را در مورد هر کدام از اجزای سیم و کابل و نوع آن می‌گوییم تا هنگام خرید سیم و کابل به آن‌ها دقت لازم را داشته باشید.

عایق سیم و کابل

عایق‌های سیم و کابل‌های ساختمانی استانداردهای معینی دارند. برای مثال یکی از این معیارها ضخامت عایق است که اگر بیشتر یا کمتر از حد استاندارد باشد  باعث اختلال در عملکرد سیم می‌شود. عایق مناسب معمولا مانع از هدایت جریان برق می‌شود، در برابر آسیب‌های بیرونی و مکانیکی مقاوم است و انعطافپذیری کافی را دارد و به راحتی نمی‌شکند.

عایق‌های استفاده در سیم و کابل‌ها معمولا از جنس PVC هستند که نسوز است. نوع دیگری از عایق هم که به کار برده می‌شود پلی اتیلن است.در کابل‌ها علاوه بر عایق از یک روکش دیگر که غلاف نام دارد نیز استفاده می‌شود که در برابر ضربه‌های مکانیکی بسیار مقاوم است و از کابل محافظت می‌کند. غلاف‌ها ممکن است از جنس آلومینیوم یا فولاد گالوانیزه باشند.

انواع عایق سیم و کابل

جنس روکش سیم

برای بالا بردن سطح ایمنی در سیم‌ها، روکش به کار می‌برند. این روکش‌ها از خروج جریان برق هم ممانعت می‌کنند و همینطور از آسیب‌های بیرونی تا حد بالایی جلوگیری می‌کنند. جنس روکش نکته مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشت.

جنس هادی کابل

جنس هادی می‎‌تواند از مس، آلومینیوم، نقره یا طلا باشد. این موارد رسانایی قوی برای جریان الکتریکی هستند ولی در بین این چند مورد،  عملا جایی برای طلا و نقره باقی نمی‌ماند چون بسیار گران هستند. حتی در مورد مس هم قیمت بالاست و به ندرت استفاده می‌شود. اگر به دنبال کابلی سبک و کیفیت خوب هستید، هادی آلومینیومی گزینه‌ی مناسبی است.

سطح مقطع عایق سیم

کابل‌ها با توجه به میزان سطح مقطعی که دارند، جریان معینی را می‌توانند انتقال دهند و اگر جریان وارد شده بیشتر از حد توانایی آن باشد، ولتاژ افت و عمر کابل کاهش پیدا می‌کند. پس با توجه به جریان عبوری و افت ولتاژ، سطح مقطع کابل را تعیین کنید و بعد نسبت به خرید، اقدام فرمایید.

سطح مقطع در کابل ها چگونه است

جریان مجاز کابل‌ها

جریان مجاز به حداکثر جریان عبوری از سیم و کابل می‌گویند. زمانی که میزان حرارت تولید شده در هادی به هر نقطه از کابل به خوبی انتقال پیدا کند، میزان جریان عبوری مشخص می‌شود.

تعداد رشته‌های یک کابل

گاهی اوقات ممکن است فکر کنید کابل هر چه قطورتر حتما عملکرد بهتری دارد، در صورتی که این یک اشتباه رایج است. قطر یک کابل نشان‌دهنده‌ی مرغوب بودن آن نیست. متاسفانه بعضی از تولیدکنندگان، از میزان مس به کار رفته کم می‌کنند و به قطر عایق اضافه می‌کنند که بسیار از کیفیت آن کابل کم می‌کند.

تعداد رشته های یک کابل

در پایان

بررسی قیمت در این روزها که همه چیز به صورت سرسام‌آوری گران شده، مسئله مهمی است، اما در در درجه‌‌ی اول کیفیت محصول را مد نظر قرار دهید. محصولاتی که فاقد استاندارد را حتی با قیمت پایین نخرید زیرا در آینده برای شما علاوه بر ضررهای مالی بسیار بیشتر، ممکن است تلفات جانی به بار آورد. بعد از این که چند مورد را بررسی کردید و مرغوب بود، از میان آن‌ها محصول ارزان‌تر را بردارید.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

آخرین نوشته ها